fredag 11 mars 2016

Förtjusande ord



 Att jag gillar citat kan väl ingen som har läst bloggen ha undgått. Man kan bli förtjust i ord. Åtminstone jag kan bli det och smaka på ord länge; filosofera över vad de betyder. Förutom andra otaliga och mera vanliga, vackra ord som förgätmigej, barfota, sommarlov, gryning, solnedgång, etc. har jag vad jag kommer på tre ord på andra språk, som jag har skrivit ner. 




 Attraversiamo: Jag mötte ordet för flera år sedan i boken och i filmen Eat Pray Love (Lyckan, kärleken &  meningen med livet) . Det är ett italienskt ord som på engelska betyder "Let's cross over" - något man säger till varandra när man ska korsa en väg eller passera. Tänker att det i livet finns stunder när man gör så även på ett annat plan. 

 Serendipity: Ord från en film, som jag också har sett för några år sedan med samma namn. Serendipitet är en oavsiktlig upptäckt, en positiv överraskning vid sökandet efter eller utförande av något annat. 

 Ubiquity: Ubikvitet - det ordet fick jag på en läroplansföreläsning. Det betyder allestädes närvarande. Fint! Passar bra! 

 En liten filosofisk parentes en fredagskväll. 
 Trevlig helg! 

1 kommentar:

  1. Roligt med ord! Jag minns när jag gick i skolan och vi fick lära oss ordet scrutinise.....det tyckte vi var roligt och sen "skrutiniserade" vi ofta och mycket!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.