tisdag 6 januari 2015

Oxveckorna



 Så var alla helgerna över och oxveckorna är här. De kallas visst så, de tröga och tunga, mörka och kalla veckorna mellan Trettondagen och Fettisdagen. Arbete dag ut och dag in och inga röda dagar att se fram emot mitt i veckan. Hör hur det låter och visst är det så, som det alltid är under vissa tider på året. Man får vara tacksam och ta tjuren vid hornen ;o) Det är inte värt att sätta sig på bakhasorna utan ta sig själv i kragen och skrida till verket. Summa summarum har detta varit ett bra jullov, när vi har firat och umgåtts för hela slanten, eldat åt kråkorna och hållit doktorn borta med ett äpple om dagen. Det är dags att ta skeden i vacker hand och få ändan ur vagnen. Dags att åter ha många strängar på sin lyra och ögon i nacken! Tackar min lyckliga stjärna att jag får bli vid min läst och förena nytta med nöje!




 Förlåt mig! Jag blev ivrig! Nu ska jag tala klarspråk! Jag har roat mig med att läsa en lunta med typ tusen idiomatiska uttryck. Här smög minst femton sådana in i texten. Men som sagt, nu är batterierna laddade, jobbet väntar och jag vill få rutiner efter att det mest har varit helg hela veckan under de senaste veckorna. Oxveckorna - nu kör vi!

3 kommentarer:

  1. Oxveckorna gillar jag men inte den långa mörka kalla vintern. De här många helgdagarna gör att man blir bara latare och latare, känns inte bra så nog skall det rutiner till oberoende om man är i jobb eller inte.
    Dina idiomatiska uttryck passade helt bra in och gjorde det ännu mera intressant att läsa. Ögon i nacken kan jag tänka mig att du behöver ibland i ditt jobb.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Skönt med alla helgdagar, själv har jag jobbat lite mellan alla lediga dar.
    Känns alltid den här tiden på året att man inte riktigt har inspiration för någonting.
    Men jag tror nog att det är bra att vi kommer in i vardagsrutinen igen.
    God fortsättning på 2015!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  3. Som alla andra veckor går oxveckorna i ett huj, och snart har vi de ljusa vårdagarna här igen!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.