onsdag 14 maj 2014

S som i sallad, soppa och snart sommar...



Nu snurrar ekorrhjulet med en väldig fart! Det ska så småningom, ja rätt snart bli sommar sägs det. Om du frågar mig som var ute idag och alldeles för tunt klädd, så frös jag in i benmärgen. Jag fick lov att låna en tjockare kappa av en kollega. Vi är inbäddade vid skogsbrynet här på Lyckoslanten och det kan te sig aningen annorlunda där i centrum där landskapet är mera öppet.




 Förutom jobba och sova ska man äta.  Mannen och jag har allt mer börjat ersätta vissa måltider med sallader. Dagens fruktiga sallad med kokt sparris därtill var fylld av vitaminer och klorofyll.




Mums så god!




Soppor står numera också oftare på veckomatsedeln. Bilden ovan visar en soppa jag gjorde för någon dag sedan och det receptet hade en vän på Facebook delat med sig av. Det var första gången som jag (gamla människan) tillagade något med kycklingfärs. Trodde väl att jag hade testat kyckling i alla dess former tidigare. Här är receptet:

Kycklingsoppa
1 lök
5 potatisar
2 morötter
1/2 paprika
200 g broccoli
1 msk olja
400 g malet kött av broiler
2 tsk curry
1 tsk salt
1,2 l vatten
2 dl crème fraiche

Skala och hacka löken. Skala och stycka potatisarna och morötterna. Tvätta och klyv paprikan, avlägsna frön, stycka den. Tvätta broccolin, skär loss blomställningarna med en kort bit skaft. Hetta upp oljan i en gryta. Bryn köttet och den hackade löken lätt i en stekpanna. Tillsätt curry och salt. Häll i vattnet, tillsätt potatisarna och morötterna. Koka ca 5 minuter. Tillsätt paprika och broccoli. Småkoka under lock tills grönsakerna är nästan mjuka. Tillsätt crème fraîchen. Hetta upp och servera.



Ha en fortsatt fin vecka!

10 kommentarer:

  1. Det var mycket gott här ,blev lite snål .Ha det gott i vårgrönskan ,Nette

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut det du lagat. Jag gillar också soppor. Idag blev det laxsoppa med mycket grönt i:)

    SvaraRadera
  3. Ja det var kyliga vindar på skolgården i dag ! Jag fick nästan ta full vintermundering på eftermiddagen.
    Sallad är alltid gott och det är också återkommande på vår matsedel. Soppan ser också delikat ut.

    SvaraRadera
  4. Tror bestämt att jag ska testa ditt sopprecept snarast. Ser verkligt gott ut!

    SvaraRadera
  5. Mmmm för din mat, salladen ser jättegod ut och också soppan (som jag gör i nästan samma variant men inte heller med broilerfärs då...)
    Vi håller tummarna för snart sommar!

    SvaraRadera
  6. Så gott allt ser ut! Jag gillar att titta på matbilder, eftersom det just nu känns som om jag mest tänker på mat i och med att vi ändrat vår kosthållning.
    Hoppas hjulet inte snurrar för fort nu. Skönt i alla fall att semestern inte är så väldigt långt borta.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Ja, nu är det full rulle för oss lärare och mycket vill man ordna med hemmavid också.
    Vi äter också mycket mer sallad än tidigare samt soppor. Tack för receptet, det lät väldigt gott! Jag antar att det går lika bra att skära kyckling i småbitar?
    Må så gott och ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Mmm så mycket godsaker!
    Hoppas värmen kommer nu.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder. Soppan låter väldigt god
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  10. S som i så gott! Soppa och sallad skulle jag
    kunna äta under hela veckan. Och nog är det
    försommar, här kom värmen med besked.
    Kramar/AM

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.