onsdag 18 december 2013

Patchwork



Idag har vi haft en solig dag! Alldeles perfekt med rimfrost och så vackert att solen fanns kvar när jag kom hem! Jag lät Mailegtomtarna få en julboll. Den sydde jag enligt mönster från senaste Tildahäftet - Tildas Vintergleder - av Tone Finnanger.




 Det är inte svårt att sy bollar av tolv femkanter. Jag har sytt större bollar i fleecetyg med eleverna, typ mjuka fotbollar i svart-vitt. 
 *
Nu ska jag snart åka iväg på julmiddag med kollegerna. Måste ändå få visa granen som är klädd i klassrummet ;o) och dikten som jag tycker så mycket om och som jag har visat tidigare här.



 Det finns ett litet, litet ord som jämt gör mig så glad.
Varenda timme dansar det
kring räknetalens rad.

Jag minns det strax på morgonen och sent i sömnvarm kväll.
Det smakar på min tunga som en ljuvlig karamell.

Det skuttar som ett litet troll uti min läsebok.
Jag undrar och jag drömmer och jag svarar rent på tok.

Vad gör det att december är så lång och grå och ful
när ordet som jag tänker på
och drömmer om är JUL!

~ Marita Lindquist ~

4 kommentarer:

  1. Ja men visst är det en bra dikt. Hur skulle vi orka med den långa mörka vintern om inte julen kom emellan med allt sitt pyssel o mys.

    SvaraRadera
  2. Ja visst har vi haft en fin dag! Min mage påminner om din julboll efter vår julmiddag :)

    SvaraRadera
  3. Så fint med tygbollen, som en snöboll med
    lite färg på. Roligt med julmiddagen.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Tack för att du så generöst delar med dig av den fina stjärnasken.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.