onsdag 26 maj 2010

Blomsterflickor

Nu blommar min Förgätmigej och genast har jag tankar på att pressa en del för kommande behov. Det senaste och ständigt återkommande småslöjdsprojektet är växtpressar. Jag har jagat blomsterflickor för ändamålet och det var populärt att använda som motiv till decoupage även om det fanns andra alternativ.
För tjugo år sedan började jag tillverka växtpressar och även då var dessa bokmärken eller glansbilder kära motiv. Här nedan finns en del av dagens växtpressar, gjorda av barnahänder.
Söta, visst?
Jag köpte somriga kort (nedan) av gummorna,  (Inge Löök). Där sitter de och njuter under blommande äppelträd! De har en egen trädgårdsbok de där gummorna också!
Citat ur boken:
Lyckans hemlighet är friheten. 
Frihetens hemlighet är mod. 
-  Thukydides

Önskar dig en skön fortsättning på veckan!

17 kommentarer:

  1. Underbara blomflickor, och för att inte tala om gummorna :-))

    SvaraRadera
  2. Jag lade några blommor i "press" i en bok förra året och nu minns jag ej vilken bok det var! *ler*

    SvaraRadera
  3. Här har det kommit flera inlägg nu som jag missat.
    Vackra blomsterflickor. Nu är det bara att börja samla växter och pressa :)

    SvaraRadera
  4. Vilka fina växtpressar (säger man så?)! Härligt att glansbilderna ännu finns och lever vidare.
    Korten med gummorna är så ljuvliga, jag brukar köpa hem och ha på lager så jag kan skicka till nån om andan faller på.
    Marianne

    SvaraRadera
  5. Vilka fina pressar, du gör så mycket trevligt med barnen! Jag skulle gärna ha en liten växtpress också, skulle vara så trevligt med pressade växter till pyssel...Inge Lööks gummor är charmiga, har köpt flera kort av dem, men trädgårdboken har jag nog missat!

    Kram, Nicole

    SvaraRadera
  6. Hej!!
    Så söta, ljuvliga;o)

    Njuut kvällen!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Jättehärliga både flickorna och gummorna!

    SvaraRadera
  8. Tack så du är gullig!
    Åh så söta bilder, tänk vad du hittar på mycket roligt med barnen...jag kan tro att du är väldigt uppsakattad!
    Du visar alltid så mycket fint!

    Sköt om dig!
    Kramis!

    SvaraRadera
  9. Nej nu blev jag helt salig när jag ser glansbilderna! Har mina egna sparade från barndomen i en låda som jag vägrat ge till mina döttrar. Växtpressning har vi aldrig gjort under min skoltid. Dina elevers växtpressar är så söta! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Oj så vackra växtpressar ni har!
    Minns hur spännande det var när man fick öppna och se hur blommor och blad såg ut efter pressningen! Tyvärr bara gjorda i tjocka böcker :)
    Underbara kort dom där ... :-)

    SvaraRadera
  11. Jätte fina pressar.Här hemma hos oss finns också dessa pressar men med andra motiv.
    Sonen är nu hemma från skolutfärden och är jätte nöjd.
    Så är det snart bara en vecka kvar till sommarlovet. Hoppas värmen återkommer då!

    SvaraRadera
  12. Tänk vilka bra saker eleverna får tillverka i din skola. Jag vet att jag har skrivit det förr men det känns som att ni gör saker som går att bruka, använda. Det gillar jag!
    Gillar även de söta gummorna.
    Kram annika

    SvaraRadera
  13. jag har säkert sagt det förr, men vilken lycka det hade varit om man hade haft en lika kreativ lärare som du i skolan!
    allt gott! kram
    ingela

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara blomflickor!
    Det märks att du och jag nästan är jämngamla eftersom jag minns de här bilderna så mycket sedan min ungdom.
    Vad duktig du är som pysslar så fint och du är en riktig fräsching också!
    Ha en fin och härlig dag!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  15. Oj, så vackra växtpressar! Lite synd att jag aldrig jag aldrig som barn fick den "sommarläxan", att pressa växter som många andra skolor hade. I Vasaskolorna hade man inte det i läroplanen på den tiden tydligen.
    Finns inte någon sötare blomma än Förgätmigej, lite och oskuldsfull :)
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  16. Oj...tryckfel...jag aldrig...det räcker med en gång ;) / Bea

    SvaraRadera
  17. Jag blir ständigt lika häpen - finns det såna lärare som dig på riktigt?!?
    Inte kommer mina barn hem med såna skapelser som dina elever knåpar ihop...
    Du är verkligen skapt för ditt jobb!!

    Ha en bra dag! Nu är det inte många skoldagar kvar.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.