onsdag 30 september 2009

Hjälpredor

Nu vill jag presentera mina hjälpredor i pedagogiken. De var mera aktiva förr, men de finns där och kan tas fram någon enstaka gång i de lägre årskurserna. Jag skrev både mitt kandidatarbete och min magisteravhandling om hur handdockor kan användas i undervisningen. Just den här utformningen  har Mirella Forsberg Ahlcrona introducerat för mig. Kläderna har jag broderat på maskin. Trots gamla bilder, låt mig presentera:
Matteprofessorn, som kommer när det blir knepigheter i matematik och Pomona Sagoqvist, som tycker om att inspirera eleverna att läsa och skriva.
 
Konstnär Palett är med på bildkonst och Ylva Garnnystan tycker om när man jobbar med garn.
 
Ja sen har vi Sylvia Sytråd (Ylvas tvillingsyster) och det kan ni kanske räkna ut vad hon är bra på. Emil Täljare följer med till "snickarboa" (slöjdsalen). Ni ska veta att eleverna har förrättat vigslar mellan vissa av dessa och några fler. Nu ska jag inte glömma Ängla Josefin och Cornelia Ordning&Reda här nedan.
Så fick ni träffa dem. För tillfället använder jag mest Kalle Skata och Kurre Ekorre, som även dyker upp i matteboken. Idag ska i varje fall Matteprofessorn och Pomona få följa med mig till skolan. Trevligt med sällskap...

11 kommentarer:

  1. Vilka härliga små hjälpredor du har och snyggt broderade kläder. Prinsessan på ärten var ju för gullig också i sin lilla säng med alla madrasser.
    Va rädda om varandra!

    SvaraRadera
  2. jag kan förstå att dessa går hem bland de yngre eleverna!

    SvaraRadera
  3. Så charmiga!!
    De är säkert trevliga collegor också hihi!

    Jättesött med prinsessan på ärten också :)

    SvaraRadera
  4. Här kommer det inlägg på löpande band ser jag ;0)
    Prinsessan var jättefin och dina kollegor i detta inlägg är uppskattade besökare på lektionerna kan jag intyga !

    SvaraRadera
  5. Vad härliga dockor! Vi skulle behöva en "Pekka Puupää" eller liknande idag, eftersom stora sonen som går i trean har sitt livs första finskaprov i morgon.. I förskolan hade de en handdocka som hette Simo Siili. Han var igelkott :) Det hjälper säkert att ta till sådana hjälpmedel i undervisningen :)

    SvaraRadera
  6. Fina dockor, kan tänka mig att det kan underlätta vid inlärningen! Roligare som lärare också. Försöker själv ha för mig en massa saker när jag visar barnen vid läxor här hemma. Även om jag inte är pedagog men arbetar mycket med inlärning genom aktivitet (lek vad gäller barnen).
    Ha det gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Minns du den gången då Kalle Skata gifte sig?? ;)J

    SvaraRadera
  8. Inspirerande idé som kan hjälpa den försiktiga att tordas prata.Dockorna kan väl även många språk, lika många som barnen kan tror jag. Visst är det väl härligt att se att vi lärare kan leka och locka fram olika saker hos våra elever med olika pedagogiska knep. De är väldigt personliga och fantasifulla.
    annika

    SvaraRadera
  9. har varit på en av Mirellas föreläsningar hon är väldigt duktig och man blir så inspirerad. Mysiga dockor du har!

    SvaraRadera
  10. Vilka fina hjälpredor och vilka roliga namn dom har! :D

    SvaraRadera
  11. Helt underbara dockor!!! Kunde man få se Kalle och Kurre också??

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.